“Lăsaţi orice preamărire a mea. Să nu uitaţi, că toţi care au aflat ceva în diferitele domenii ale progresului tehnic, nu au nici un merit. Dumnezeu le-a dat mintea, nu ei au făcut-o; ar trebui să fim mai modeşti, fălindu-se cu ce au făcut, fac, cum zice Biblia, ca ciocanul care se laudă, că el sculptă piatra. Când omul descoperă ceva, nu este permis să aibă un motiv de orgoliu, ci de smerenie. Creatorul a creat Universul în mod direct şi a creat pe om, care, instrument făcut de El, execută tot ce cunoaştem şi ştim în ştiinţă, artă, tehnică etc. Din nepriceperea sau uitarea noastră a acestui adevăr provin toate păcatele noastre.”Traian Vuia

Muzeul dedicat marelui inventator Traian Vuia, inaugurat în 25 aprilie 2012 în comuna Traian Vuia (jud. Timiş), cuprinde numeroase exponate, documente, fotografii şi machete. Traian Vuia şi-a dedicat întreaga viaţă dezvoltării aparatelor de zbor mai grele decât aerul, adăugând două soluţii tehnice: trenul de aterizare cu roţi pneumatice şi decolarea cu mijloace proprii de bord, fără dispozitive complementare sau cu impuls din exterior.

Macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1) – aeroplan cu care Traian Vuia a rulat pe pista de la Montesson de lângă Paris în 18 martie 1906 – aflată în holul de intrare al muzeului, deschide traseul  expoziţional, iniţiind publicul vizitator în lumea aviaţiei moderne. A fost primul zbor al unui om cu un aparat mai greu decât aerul, care folosea exclusiv mijloacele de la bord.

În cadrul muzeului există o sală dedicată vieţii şi activităţii lui Traian Vuia, în care sunt expuse imagini şi documente istorice din perioada studiilor pe care inventatorul bănăţean le-a făcut la Făget, Lugoj şi Budapesta, precum şi documente  legate de perioada petrecută la Paris. De asemenea, este evidenţiată şi activitatea politică a lui Vuia, care a făcut parte din Consiliul Naţional al Românilor din Transilvania şi Banat, el fiind delegat al României la Conferinţa de Pace de la Paris, la discuţiile referitoare la Banat. Un loc special este rezervat mărturisirilor urmaşilor lui Traian Vuia.

Expoziţia este întregită prin prezentarea altor două machete:

  • Macheta aeroplanului Vuia nr. 2, dezvoltat în urma experimentelor efectuate de Traian Vuia cu aeroplanul  nr. 1. Cu acest aparat au fost executate mai multe zboruri de scurtă distanţă până în 17 iulie 1907, când, pe terenul La Bagatelle, s-a parcurs în zbor lungimea de 70 m.
  • Macheta elicopterului Vuia nr. 2, cu care s-a reuşit efectuarea unor zboruri stabile (varianta motorizată a elicopterului Vuia nr. 1 muscular).